Hogyan neveljük takarékosságra a gyereket?

Kezdőlap » Baby blog » nevelés » Hogyan neveljük takarékosságra a gyereket?

Olvasási idő: 3 percek

A takarékosság és takarékoskodás egy hasznos emberi jellemvonás, melynek kialakításában a szülőnek kiemelkedő szerepe van. Na de hogyan neveljük takarékosságra a gyereket? Ha azt szeretnénk, hogy a gyerek ne csokira vagy épp számítógépes játékokra költse minden zsebpénzét, érdemes időben elkezdenünk a takarékosságra nevelését. Ehhez kipróbálhatjuk az alábbi ötleteket.

Hogyan neveljük takarékosságra a gyereket? Tippjeink:

  1. Nyissunk külön „kasszát” az egyes megtakarításoknak
    Ahogyan mi is külön-külön számlát nyitunk például a nyaralásra vagy az új kocsira félretett pénznek, a gyermek is nyithat egyet – természetesen nem bankszámla, hanem például egy boríték vagy egy befőttesüveg formájában. A kisebb gyereket kérjük meg, hogy rajzolja le, mit szeretne, és ragasszuk a képet a befőttesüvegre vagy a borítékra. Így minden abba dobott érme például a „biciklikasszát” gyarapítja. Több üveget is befoghatunk, ezzel tanítva a gyereket arra, hogyan tehet félre pénzt rövid és hosszú távú célokra, illetve a mindennapi költségekre.
  2. Minden héten egy matrica
    Beszéljük meg a gyermekkel, mit szeretne, majd számoljuk ki, körülbelül hány heti zsebpénzét kell félretennie, hogy megvehesse. Rajzoljunk együtt egy táblázatot, és ha a csemetének sikerült megtakarítani egy heti zsebpénzt, ragaszthat egy matricát az adott rubrikába. Így láthatja, hogyan jut egyre közelebb a céljához – a matricaragasztgatást pedig önmagában is élvezik a gyerekek.
  3. Motiváljuk a gyereket egy apró jutalommal
    Ajánljunk fel jutalmat a gyereknek, ha félreteszi a pénzét. Ez lehet bármilyen apróság, például plusz fél óra számítógépes játék vagy egy matrica, kortól függően.Motiváljuk a gyereket egy apró jutalommal.
  4. Járuljunk hozzá mi is a gyűjtéshez
    A lakáskassza mintájára járuljunk hozzá a gyerek céljához. Ha például biciklit szeretne, ajánljuk fel, hogy ha összegyűjti a felét, a másik felét mi álljuk.
  5. Mutassunk példát
    Járjunk elől jó példával. Ha a csemeték azt látják, hogy mi sem szórjuk a pénzt, megtanulják, hogy a takarékosság a „normális. Keressünk együtt spórolási lehetőségeket: hívjuk oda magunk mellé, ha épp egy akciós újságot nézegetünk, vagy egy az adott terméket a legalacsonyabb áron kínáló bolt után keresgélünk az interneten.

Mikortól és mennyi zsebpénzt adjunk?

Ahhoz, hogy a gyerek félre tudjon tenni, zsebpénzt kell kapnia – no de mennyit? Fontos szempont, mit kell fedezni belőle: például, ebből kell-e uzsonnát vagy bérletet vennie, vagy a teljes összeget szórakozásra költheti. Érdemes a gyerek növekedésével egyre több pénzt adni, azonban úgy, hogy egyre több költséget kelljen neki fedeznie; így könnyebben megtanulja beosztani. Ha azt tapasztaljuk, hogy rendszeresen túl korán elkölti a zsebpénzt, ne havi egyszer, hanem heti részletekben adjuk oda neki. A zsebpénzt ne használjuk se büntetésként, se jutalomként: ne vonjuk meg tőle, ha egyest kapott az iskolában, de ne is kapjon többet, ha segít elmosogatni. A zsebpénz mértéke alkalmazkodjon a család költségvetéséhez – magyarázzuk el a gyereknek, hogy többet nem tudunk adni. Egy hatéves iskolás már kaphat zsebpénzt.

Forrás: Aegon